26 Oktober - Canggu

Dagen efter en galen kväll ute tog vi oss på ännu lite mer shopping, Chrissi hade inte hittat allt hon ville ha, så det blev en kort runda innan vi tog en taxi till Canggu. Ett ställe på västkusten som är känt för bra surfing. Checkade in på vårt hostel som låg mer avlägset än vi hade trott, så när vi skulle försöka hitta nånstans att käka så gick vi mitt ute i ingenstans utan lyse, och till slut stannade en kille på moped och frågade om vi letade efter en restaurang, och sa att hans restaurang låg bara en liten bit bort, så vi fortsatt leta i mörkret och hittade till slut dit! Drog en klassisk Nasi Goreng, och lyxade med en kladdkaka till efterrätt.

Sen gick vi hem till hostlet och la oss.

Dagen efter vaknade jag tidigt och gick upp och satte mig ute och skrev lite dagbok tills Chrissi vaknade. Hyrde en moped och tog oss ner till stranden. Och det va sådär farligt väder, så det blåser och man inte riktigt märker hur varmt det är och hur stark solen är. Så trots all solkräm så brände vi oss både rejält! Förhoppningsvis så kommer det lägga sig och bli brunt och snyggt, och inte se ut som en turist-kräfta som dragit en klassiker och bränner sig första dagen i solen..

Vågorna i havet va enorma idag så vi va o lekte som tusan i det. Löjligt hur kul det kan va att hoppa och dyka i lite vågor. Hade med oss vår GoPro och gjorde lite olika roliga videos och tog bilder.

Annan rolig information på tal om att vi hyrde en moped, när man tankar här så är det bara att stanna nånstans längs med vägen där du ser ett litet stånd med några flaskor med bensin i, oftast har dom hällt upp bensinen i gamla Vodka-flaskor, haha. Betalar runt 6 kr för en flaska med ca 1,5 liter.

Tänkte sen att vi skulle åka till det där surf-campet som Chrissi va på för nån vecka sen, för hon ville boka en surf-lektion med dom nästa dag. Men det va sånna otroliga problem att hitta dit. Adressen fanns inte på deras hemsida, och när man googlade så kom man till ett Hotell med samma namn. Så vi åkte runt där i över en timma och letade och frågade folk, men ingen visste vart det fanns. Till slut åkte vi ner ot havet och tänkte att Chrissi kanske skulle känna igen sig därifrån, och som tur var gjorde hon det, så ääääntligen hittade vi stället! Så hon bokade en lektion till nästa dag. Sen åkte vi runt och letade efter ett nytt hostel som vi ville flytta till som skulle ligga närmre centrum. Hittade ett lyxigt ställe och fick ett rum på fjärde våningen med skitfin utsikt. Betalde ändå inte mer än typ 99kr per person för det. Och det är ungefär vad jag får betala när jag bor på hostel och bara får en hård säng. Så man kan göra riktiga fynd på dubbelrum här.

När vi va på stranden tidigare berättade några killar om ett ställe där det skulle va partajj till kvällen, Pretty Poisoned. Va verkligen ett ställe utöver det vanliga, på ett bra sätt. När man kom in va det en stor skate-ramp i golvet, så massa sjukt snygga killar åkte där och gjorde trick medan alla andra satt runt omkring och tittade på. När man sen kom in lite längre satt det tre snubbar och tatuerade folk.. Känner personligen att det är riktigt idiotiskt att göra en tatuering på ett sånt ställe, men vi är ju så olika där.. Stannade där nån timma och kollade in dom snygga skejtarna innan vi traskade hem.

här hade dom toaletten utomhus, härlgit men weird

25 Oktober - Shopping & Skygarden Kuta

Tisdagmorgon tog vi en taxi till Kuta, staden där jag spenderade mina första två dagar på denna resan, checkade in på samma hostel igen, Funky Monkey. Gav oss sen ut för att shoppa lite. Jag behövde nya t-shirts, ett par slappa shorts och helst en ny bikiniöverdel. Och Chrissi ville shoppa lite av varje nu innan hon åker hem. Så det blev en heldag med att pruta och göra massa fynd.

Till kvällen hade vi bestämt att gå till Skygarden och möta upp grabbarna från Chile som vi hängde med på Gili T. Vatt på Skygarden med Filippa, Sophie och Linus också vår första kväll i Kuta. Sjukt naja ställe där du betalar ca 99 kr, och får äta och dricka hur mycket du vill. Dom har en stor buffé med lite blandade rätter och en hel del grillat. Synd för mig som inte äter kött så finns det inget grillat att välja, då det enda grillspettet med grönsaker på, har dom slängt på fisk också.. Men den andra maten är riktigt bra faktiskt!

Kvällen blev som förväntat helt galen med grabbarna. Dom är verkligen så otroligt härliga, skrattar o skämtar hela tiden, och nästan lite föööör kärleksfulla och kommer och pussar på en hela tiden, haha Och så snackar dom spanska så man blir tokig, låter inte ens som att dom säger nåt, bara massa konstiga ord och ljud som hänger ihop, och dom snackar skitfort och sen börjar dom asgarva. Men ja, ändå sjukt kul o hänga med dom, för man kan verkligen va sig själv och hålla på o fula sig och säga konstiga saker. Så efter all mat och lite matkoma drog vi igång och dansade. Skygarden är ett enormt stor ställe med flera våningar och dansgolv överallt. Så det var dans på borden tills svetten rann. Flera olika live-band spelade också på dom olika våningarna under kvällen. Blir alltid så sugen på att göra nåt sånt också, ha ett coverband och åka runt o spela ihop. Sjukt duktiga vatt dom i all fall.

Helt klart en otroligt lyckad kväll, och klockan vatt nog fem innan jag kröp ner under täcket.

när man sitter lite för många i en taxi är det ett måste med en groupie

24 Oktober - Övergivet Flygplan

Försökte gå upp lite tidigare idag, men det va inte lätt att lämna dom underbara sängarna alltså. Men vi hoppade upp på mopeden igen och åkte o käkade lite frukost först på vårt favvoställe, som för övrigt hade havregrynsgröt, så otroligt gott att äntligen äta riktigt frukost och inte bara pannkakor eller omelett varje dag. Så den dagen höll man sig mätt riktigt länge! Saknar inte mycket mat hemifrån ärligt talat, gillar verkligen maten här! Tre veckor utan kött känns fantastiskt! Magen mår prima ballerina (peppar,peppar, ta i trä). Äter mycket Nasi Goreng och Mie Goreng, vilket är stekt ris eller nudlar med grönsaker, smaksatt med typ soja o nån god krydda, har inga problem med att äta det varje dag! Var ju redan van hemifrån att äta samma mat varje dag när jag gick på kostschema. Har en hittat en riktig favorit som jag köpte på Food Market hela tiden, Tempe heter det, gjort på sojabönor, smakar himmelskt! Så när det inte blir Mie Goreng så njuter jag av Tempe och Tofu, riktigt gott med en burgare med detta. Japp, känner att jag helt hittade hem i att skippa köttet, och ser fram emot att lära mig laga mängder av fantastisk veggie-mat framöver sen!

Vi bestämde oss i alla fall för att åka till nån mer häftig strand och, så vi åkte till en som heter Green Bowl Beach som vi hörde skulle va fin. Tog oss en jäsikens långt stund att komma ner till stranden bara, för det va määääängder med trappsteg för att ta sig dit, va helt genomsvett av att gå ner där, och man insåg hur mycket värre det skulle bli senare av att gå upp för alla dessa trappsteg också… Vi stannade här en stund och solade och badade tills det blev molnigt och det kändes som att det vatt regn i luften. Så vi packade ihop våra prylar och började den långa vandringen upp för alla trappsteg igen, och ja, svetten rann typ överallt där man kan svettas.
Bestämde oss för att leta reda på ett övergivet flygplan som jag hade läst om dagen innan och verkligen ville åka och titta på, så vi hoppade upp på mopeden igen.

Blev helt frälst igen av att se detta planet, för jag kunde aldrig läsa mig till vart det kom ifrån eller varför det var där. Man kunde tyvärr inte komma intill det och titta på det på nära håll, utan fick stå på en kulle och titta ner på det. Men det var så häftigt, man stod liksom där och funderade över hur det kommit dit, varför det var där, vad som hade hänt, och massa sånna saker. Jag kan flyga iväg helt och hållet i mina tankar med sånna här saker. Hade gärna suttit där och bara kollat på det flygplanet i flera timmar, hur konstigt det än låter så är det sånna här saker som gör mig sådär lugn. Utsikter, solen, havet, konstiga saker som man fundera över i timtal, sånt som gör att samtidigt som jag tänker alldeles för mycket, blir helt lugn inombords. Nåt slags kaos som lugnar mig. Ja, vi är alla knäppa på olika vis..

När vi skulle åka hem körde vi lite vilse, och tack o lov för det, för vi hittade typ världens billigaste lilla restaurang. Beställde varsin Mie Goreng, och eftersom det va så billigt så lyxade vi till det med en milkshake till maten, och vi betalade ändå inte mer än cirka 11 kr för den måltiden! Sjukt hur billigt det är att äta här! När vi skulle gå sen så ville kvinnan som jobbade där ta kort på oss, haha gissar på att vi va dom första gästerna på vääääldigt länge!

Min och Chrissi’s taktik är att alltid hitta ett ställe som ser lite halvt sunkigt ut, för det är alltid där dom har den bästa och billigaste maten. Tänker att restauranger som ser lite halvdana ut lägger ner mer kärlek i sin mat för att få nöjda kunder, än en restaurang som är dyr där maten ändå inte lever upp till förväntningarna. Har inte blivit besviken en enda gång när jag äter på ett billigt ställe, för det är liksom okej om maten skulle va kass, för den va ändå så billig. Häromdagen beställde jag nåt som jag inte hade en aning om vad det var när jag läste menyn, fick in en tallrik med slabbiga kokta grönsaker och en äcklig jordnötssås. Åt halva, och sen beställde jag in en Mie Goreng istället som jag o Chrissi delade på. Kostade ju ändå inte mer än typ 30 kr för båda dessa måltiderna, haha