20 December - Soluppgång, Solnedgång & Stjärnhimmel

Det är enkelt att spendera en längre tid på en plats när man verkligen trivs med folket man umgås med. Innan Irina kom till ön hade jag bestämt mig för att resa vidare nästa dag, jag kände att ön va inte riktigt så härlig som jag hade hoppats på. Men när hon kom hit, och vi började hänga med två till som heter Laura och Will, så blev vistelsen här så mycket bättre. Kan inte säga att vi gjort speciellt mycket. Varje morgon har vi gått upp tidigt och sett soluppgången. Sen har jag faktiskt sprungit varje morgon, skönt att kunna få in det som en rutin för några dagar. Hela dagarna har vi mest slappat på stranden och till kvällen sett solnedgången. Första natten va vi även och snorklade, och såg lysande plankton. Sjukt häftigt faktiskt, man kollar bara under vattnet, och rör på händerna så ser man massa lysande saker som rör sig. Förstår dock inte hur det funkar, hur dom kan lysa, eller varför dom bara lyser när jag rör på handen. Men det vi alla blev mest fascinerade av var stjärnhimlen den kvällen. För att se planktonen så behöver man ta sig till vattnet där det inte är nåt ljus runt omkring, så vi vandrade en bit bort från den lilla byn vi bor i. Så när det var helt mörkt så blev även stjärnhimlen så mycket vackrare. Det är fascinerande hur många fler stjärnor man ser när det är lite mörkare runt omkring. Så efter vi kollat klart på planktonen så la vi oss på stranden och bara kollade på stjärnorna under total tystnad och njöt. Samma när vi kollat på soluppgången, ingen säger något alls, vi alla bara sitter där och njuter och fascineras av hur vackert det är. Älskar att kunna göra sånt med folk, att inte behöva prata, för alla vill bara andas in stunden och njuta i tystnad. Resten av tiden vi umgås så babblar vi konstant, när vi är på stranden eller äter middag. Men såklart så när man reser så åker folk vidare, så Irina åkte idag, Laura imån och Will om två dagar. Och jag har ännu inte bestämt hur länge jag ska va kvar på denna ön. Och jag behöver inte heller bestämma det ännu. Kanske blir så att jag stannar längre i Kambodja än vad jag hade tänkt. Vi får helt enkelt se.

Men nåt som fortfarande fascinerar mig är hur man ständigt kan träffa på så mycket folk hela tiden som man kommer så bra överens med och verkligen gillar att umgås med. Jag menar att det är ju alltid lätt att umgås med folk, prata för att va trevlig och fördriva tid om man behöver. Men man känner att man inte vill spendera mer tid än nödvändigt med dessa folk. Men här träffar man ständigt på superhärligt folk som är så lätta att umgås med, och som man kan hänga med i flera dagar och bara prata och diskutera saker i livet.

Så mycket på denna tripp som fått mig att tänka mer på saker, och analysera för mig själv omkring det. Det senaste har jag dock haft svårt att fokusera, jag försvinner liksom i tankarna för mycket. Dom senaste dagarna när vi pratat om saker så blir jag distraherad så lätt ifrån saker som händer runt omkring, eller bara att jag tappar intresset för en sekund av samtalsämnet, och sen är jag helt borta i tankarna. Det är sjukt frustrerande, för ibland känner jag mig så otrevlig att jag helt plötsligt slutar lyssna, som att jag inte bryr mig om vad dom pratar om, eller som att jag verkar va uttråkad. Dom jag umgåtts med nu har påpekat det flera gånger hur jag liksom försvinner och blir distraherad otroligt lätt. Vet inte vad det beror på, men många gånger så ser jag nåt som händer runt omkring, folk som gör något, eller bara går förbi, och då börjar jag direkt tänka på hur deras liv är, vad dom sysslar med osv. Jag gillar också att bara studera lokalbefolkningen, hur dom lever sitt liv och hur allt här funkar. Så jag gissar på att ibland är det mer intressant att kolla på än att prata om politik med sina vänner.

Men som sagt, vi får se hur länge jag blir kvar här på ön, internatet funkar inte varje dag, så jag har inte kunnat göra nån efterforskning om nåntingen, kollat flygbiljetter eller fixa visum. Vilket är ganska frustrerande när man behöver göra viktiga saker, annars älskar jag att ha begränsad tillgång till internet.

27 December - Svårt att lämna denna ön

Nu har jag snart spenderat två veckor på denna ön, och kommer stanna en vecka till och fira nyår här. Det är nåt med den här ön som gör att jag inte riktigt vill åka härifrån. Man lär känna folket här, många turister som stannar här en längre tid, många jobbar här. Och alla turister som kommer hit för att semestra några dagar är så sjukt härliga, så det är alltid folk att umgås med! Det är skönt att stanna upp för ett tag och vara på ett ställe en längre tid och känna att man faktiskt inte behöver stressa iväg till nästa ställe. Man kommer in i en slags vardag för ett tag. Dagarna här går fort på ett sätt, fast man gör ingenting. Vissa dagar så kommer jag på mig själv med att det enda jag gjort under hela dagen är att bara ha flyttat från olika platser och pratat med olika folk och inte gjort nåt viktigt alls på en hel dag. Man bara chillar och njuter av livet. Och jag vet ärligt talat inte hur länge jag ska stanna här, har funderat på att försöka hitta nåt ställe där jag kan jobba ett tag för gratis boende och mat, men jag skjuter upp det hela tiden och fortsätter chilla. Och det är skönt att inte behöva göra massa beslut hela tiden. Bara låta tiden gå för ett tag och njuta av att vara på en plats som jag verkligen trivs på, med folk som gör mig riktigt glad och lycklig. Så för tillfället känns det dumt att lämna ett ställe som får mig att må så bra. Det enda jag behöver fixa om jag stannar här längre är att förlänga mitt visum.

Julen här va helt fantastisk, nästan så att jag gillar att fira jul nu. Om jag kan ha som tradition att va på en vacker ö, starta dagen med dykning, äta pannkakor med nutella till lunch, hänga på stranden några timmar, ha en julbuffé med mängder av vänner på piren och avsluta dagen med dans i flera timmar och inte gå och lägga mig förrän solen börjar stiga upp igen. Om jag kan fira julen varje år sådär så kan jag tänka mig att fira jul igen.

Vi gjorde en supersöt sandman <3
Finns det julkulor och en stjärna i toppen så kan man kalla det en julgran!
JulBuffé, här frossades det kan jag lova!!
På Kiki's åt jag frukost och middag varje dag, älskade detta stället!

18 December - Koh Rong Sanloem

Tidigt nästa dag började min resa mot ön Koh Rong Sanloem, och efter 10 timmar var jag äntligen framme vid mitt hostel efter buss, båt, väntan och ännu en båt. Det blev mörkt nästa direkt när jag kom hit och det började småregna, så jag fick inget bra första intryck direkt. Nästa dag var vädret sådär. Jag bestämde mig för att ta några dagar helt för mig själv, inte prata med nån i onödan mer än att beställa mat och va trevlig mot personalen på hostlet typ. Fokuserade helt på att bara skriva. Skriva om de senaste två veckorna, om vad jag gjort och fått uppleva. Skrev ner en hel del tankar och funderingar som inte kommer publiceras nånstans någonsin. Sånt där som är behövligt att skriva av sig, men lite för privat att dela med sig av. Hittade en Lonley-Planet-bok om Kambodja som jag började läsa och försöka hitta saker jag vill hitta på här under mina 18 dagar här innan jag åker vidare till Vietnam. Men det är inte så mycket här som intresserar mig. Kommer åka till Siem Reap om ett tag för att se Angkor Wat, skulle ju va korkat att va i Kambodja utan att åka och kolla på det kalas-stora templet. Är mängder av fler tempel i den staden som jag kanske åker och kikar på med, men man tröttnar nog fort på tempel. Hittade att man kan volontärsarbete med elefanter i nordöstra Kambodja, vilket jag är sugen på. Men det kostar en hel del, så ska kolla om man kanske kan göra det billigare i Laos eller Thailand.

Komisk grej var att igår la jag upp en bild på Instagram där jag skrev vart jag befinner mig för tillfället, och en tjej jag umgicks med några dagar min andra vecka i Indonesien skriver att hon just nu sitter på båten hit, och visade sig att hon skulle bo på samma hostel. Sjukt kul att träffa henne igen, hon är fylld med energi, glädje och galna historier! Och kan säga att det var behövligt för mig att börja prata med folk igen. Man blir lite galen av att spendera för mycket tid ensam, man börjar tänka för mycket.

Nåt av mina största problem har varit att försöka planera min resa lite, komma på en bra rutt och bestämma vilka länder jag vill till. Försökt tänka ut vad jag egentligen vill göra och se, och vad som är värt för mig att spendera tid och pengar på. Tänkte först att jag nog ska skippa Laos, Thailand och Burma, för det känns som att det är liknande länder. Och åka till Malaysia och Filippinerna för att spendera mina pengar på dykning istället. Men efter att pratat med Irina (som tjejen heter) och en annan tjej som också kom hit igår, och dom båda berätta hur fantastiskt Vietnam är, och andra tjejen älskade Laos och tyckte absolut jag ska dit. Och jag frågade liksom varför allt är så bra där, och vad man ska se och göra där. Och Irina sa att, oftast gillar man ett ställe på grund av människorna som man umgås med och träffar på. Folk där är otroligt härliga och man älskar atmosfären. Så jag insåg att man kanske inte alltid måste känna att man måste se och göra tusen saker, halva upplevelsen är ju att träffa massa nytt folk. Och jag tänkte tillbaka på Indonesien och dom platserna jag trivdes bäst på, och insåg att det var för att jag träffade underbara människor där att umgås med. Jag hade kunnat sitta i en rutten källare och äta bark, men med dessa människor så hade den platsen känts som paradiset.

Så jag har nu bestämt mig för att resa klart i sydostasien, det vill säga Vietnam, Laos, Norra Thailand och Burma. Vad som händer efter Burma blir ett senare problem, det är ju 3-4 månadertills dess. Kanske att jag åker till Indien och Sri Lanka, eller Malaysia och Filippinerna. Eller om pengarna är slut så får det bli Australien eller Nya Zeeland. Så det var skönt att Irina kom hit så jag hade någon att diskutera mina resplaner med. Det är svårt att bestämma själv när det är så många möjligheter och jag kan åka vart som helst när som helst, så det är svårt att bestämma vart man ska börja och vilket som är den bästa rutten. Eller vad man ens vill göra där. Men ja, detta känns bra. Nu är jag lugn i själen och ska nu fokusera på att umgås med härligt folk och njuta av min vistelse på denna vackra ö.

Dagens frukost, ett halv kilo vindruvor på bussen

Bakom Paradiset gömmer sig lite mindre härliga utsikter, och det är det jag gillar med denna platsen att saker inte är perfekt eller fejkat.