Singapore del 2

Dag två gick vi ner mot vattnet igen, för att se alla häftiga byggnader i dagsljuset. Framför allt Marina Bay Sands, ett skitstort hotell som ser ut som en båt eller ett flygplan utan vingar, på tre feta pelare. Längst däruppe har dom pool, som går ända ut till kanten, och palmer och restauranger. Vi hade först tänkt att åka upp, men när vi läste att man kan få bada i poolen under en hel dag när man åker upp där, tänkte vi att vi tar det vår sista dag istället, eftersom vi inte hade badkläder med oss. Tyvärr var det regn eller molnigt hela sista dagen, så det blev aldrig att i åkte upp där, och det ångrar man nu i efterhand. Det får bli att spara ihop nån miljon så man kan åka dit och bo där nån natt, vore sjukt häftigt!

Så vi vandrade vidare till Gardens by the Bay, en stor trädgård med olika teman, såsom indisk och kinesisk trädgård. Dom hade ett litet vattenland för barn, superstora konstgjorda träd. Två olika stora växthus, den ena ”Flower Dome”, där all världens växter är samlade, och ”Cloud Forest” med olika växter som finns högt uppe vid bergstoppar, och ett stort konstgjort vattenfall, som var det största vi såg på hela resan, synd bara att det inte var på riktigt, haha

Vi var en liten snabbis i China Town, men vi var så fruktansvärt trötta i fötterna efter allt vandrande idag, så vi orkade inte stanna för länge. Jag hann dock köpa mig ett par fantastiska randiga byxor, och Linus köpte sig en selfie-pinne. Nåt som vi hade mer användning av än vad vi hade trott. Vi skämtade om att köpa en vår första dag i Bangkok, men kändes löjligt att ha en. Såhär i efterhand förstår man hur smidigt och bra det är att ta bilder med den! Så den användes flitigt dom två sista dagarna.

När vi hade ätit och åkt tillbaka till hostlet, och bytt om, tänkte vi att vi skulle ta oss en kvällspromenad, men det ösregnade ute, så det blev ingenting med det. Istället satt vi på hostlet och spelade Kalaha.

Singapore del 1

Våra sista dagar på resan spenderade vi i Singapore. Älskade denna staden. Den är ju känd som en av världens renaste städer, och man förstår varför. Luften känns liksom inte som en storstad, allt är väldigt rent och fräscht runt omkring en. Och det var inte på många ställen som man såg nåt skräp ligga på marken. Hörde även talas om att det är strängt förbjudet att tugga tuggummi på tunnelbanan, och ett annat rykte som sa att det inte ens säljs tuggummi någonstans i Singapore!

Detta var enda gången på hela resan som vi bodde i ett flerbäddrums på ett hostel, och det var ändå nästan dyrare än när vi bodde i mysiga dubbelrum i Thailand! Det gick ändå bättre än förväntat att sova med 8 andra människor. Förutom en gubbe som kl.7.00 en morgon tände lampan i taket, steg upp och gick ut ur rummet och inte kom tillbaks. Tack för den väckningen!

Men jisses vad grejor vi såg och upplevde i Singapore! Får skriva ett inlägg för varje dag för att få med det mesta, och visa alla miljontals bilder som vi tog!

Vi kom dit på eftermiddagen en tisdag. Då var det till att vandra runt fram och tillbaka och hit och dit för att hitta hostlet. Inte lätt att hitta när vi hade fel adress från början, tack för det Lonely Planet... Det första vi ser precis innan vi kommer fram till hostlet är ett café som heter ”Fika”. Där sålde som klassiska svenska rätter, köttbullar och potatis, stuvade makaroner, pannbiff och lingonsylt och så vidare. Men vi gick bara förbi detta, för att få slänga av oss våra ryggsäckar som kändes som 4 ton efter den vandringen runt i staden. När vi väl blivit av med väskorna gav vi oss ut i staden, det hade redan hunnit bli mörkt, så det var väldigt vackert att vandra runt bland alla höghusen, och mysiga gator. Vi tog oss ner till vattnet, där Singapore Flyer ligger, världens näst högsta pariserhjul på 165 meter. Och ja, såklart var detta nåt av det mest värda på hela resan för mig. Att vara högt, högt upp i luften och se ut över en vacker stad på kvällstid, det är inte mycket som slår den utsikten för mig. Bara alla dom där vackra solnedgångarna på Koh Jum, haha

Efter den underbar turen var vi så hungriga så vi knappt orkade ta ett steg till, så vi siktade in oss mot en pizzeria som vi sett på vägen ner till vattnet, men när vi väl kom dit hade dom stängt. Och vi var ju så hungriga så vi inte orkade leta mer, så som tur var såg vi McDonalds på andra sidan vägen, så det fick det bli. God natt för denna första dagen i Singapore!

Tioman Island

Så kom vi då till dom här extra dagarna som blev över. Det som var tänkt att bli några dagar med avkoppling, bara ligga i solen och bada en massa, blev inte alls så bra. Vi bokade en paketresa till Tioman Island, där skulle ingå frukost, lunch och middag, även en snorkel-utflykt en av dagarna, och vi tyckte detta lät superbra. Tyvärr hade vi missat att läsa på att det inte var säsong på denna ön för tillfället, och delen som vi bodde på var inte ett ställe dit man direkt åker och softar på. Så vi var helt ensamma på hotellet, förutom två tjejer som bodde där en natt. Så hade vi varit där en annan tid på året, och bott på någon av alla de andra stränderna så hade det varit en fantastisk upplevelse. Tyvärr var inte heller vädret det bästa, så man kunde inte riktigt ligga och sola. Och även om man låg på stranden så var det ingen avkoppling, för där var det massa byggarbetare som höll på att laga saker som gått sönder under monsunregnet. En dag tänkte vi åka iväg till en annan del av ön, men då blev Linus dålig och låg och sov hela dagen, så det blev inget med det.

Jag undrar lite hur mycket dom brukar äta vid sina måltider, för det var helt sjukt vad mycket mat man fick! Till middag fick vi alltid tre olika sorters rätter, och en soppa och alltid massor med skivad melon.

Men denna delen fick ett lyckligt slut då vi var iväg på snorkel-utflykten. Det var otrolig vackert där, och man simmade nästan på alla fiskarna. Och mitt i bland alla dessa fiskar skymtar jag helt plötsligt en haj?! Den var då ganska långt borta, men Linus och jag simmade fort därifrån. Men jag kunde inte riktigt hålla mig, utan ville simma tillbaka för att se den igen. Och denna gången var den mycket närmre, bara nån meter framför oss! Jag har nog aldrig känt mig så otroligt rädd och exalterad på en och samma gång! Men för att göra en häftig historia lite mindre häftig, så var det ingen farlig haj, dom lever på grunt vatten och gör ingen något ont. MEN, den såg skitläskig ut med alla sina spetsiga fenor.

Så även att vi var besvikna på allt med hotellet och stranden så fick vi i alla fall se en haj, och det är jag jäsikens glad över!