20 Februari - Cykeltur & solnedgången

Började snacka med en kille på hostlet igårkväll, så vi bestämde oss för att hitta på något tillsammans idag. Igår försökte han övertyga mig om att följa med honom på en 2-dagars djungeltripp, vilket var lite för lockande efter att jag precis kommit tillbaka ifrån vår, så jag lovade att tänka på det till idag på morgonen. Jag ville helt klart göra det igen, men kände att det antagligen kommer bli ungefär samma, och då lägger jag hellre pengarna på att göra ett nytt äventyr i en ny djungel. Så vi gick och hyrde varsin cykel istället och trampade iväg för att hitta ett vattenfall. Vägen dit va fruktansvärd! Minns inte ens senaste jag satt på en cykel, så nästan så jag hade glömt hur man gör.. Nej inte direkt, men jag var nästan liten rädd på cykeln när det hela tiden var kass grusväg med hål överallt, och det var branta nedförsbackar där det kändes som att man skulle få sladd hela tiden, trilla och typ dö. Känner mig mer säker på min motorcykel än en vanlig cykel, haha

Vi hittade vattenfallet och klättrade upp längs med det en lång stund, för man va ju så nyfiken på om det skulle va vackrare vid nästa platå. Stannade och tog oss ett dopp, och vattnet va så fruktansvärt kallt, sådär kallt så man knappt kan andas. Men det är ju alltid värt att kunna bada i ett vattenfall, även om man nästan avlider av det kalla vattnet och att sladda omkring på grusvägen.

Vi cyklade tillbaka och tog min motorcykel och mötte upp dom andra som hade tagit sig till en härlig utsiktsplats för att kunna se solnedgången. Hur kan solnedgången va så vacker varje gång, tröttnar aldrig på det. Och ännu bättre när man delar upplevelsen med en hög härliga folk på en vacker plats. Efter solnedgången gick vi och åt på kvällsmarknaden i byn, billigt och otroligt god mat! Satt och snackade i flera timmar, och senare till kvällen var tanken att ta oss till en “nattklubb” som en kille rekommenderade, men vi gick fel och hamnade på en karaoke-bar istället. Karaoke är typ en nationalsport här i Asien, i Vietnam är om galna i det, det är karaoke-barer överallt! Och här i Laos är dom inte långt efter. Det härligaste av allt är ju hur otroligt kassa dom flesta är som sjunger, och dom vrålar och musiken är skithög. Så det var sjukt kul att kolla på alla Lao-folk som sjöng, och vi va uppe på scen flera gånger och sjöng också. Sjukt härlig kväll!

17 - 18 Februari - Djungeläventyr i Luang Nam Tha

Såååå, detta är helt klart topp 5 på min resa hittills. Traska runt i djungeln är verkligen något jag uppskattar att göra och önskar jag kunde göra för evigt!

Men för att börja från början. Vi tog oss till Luang Namtha, som ligger nordväst i Laos. Vägen dit är helt klart bland det absolut vackraste jag sett i hela mitt liv! Att köra motorcykel där på dom slingriga vägarna och se alla berg runt omkring. Går inte beskriva med ord allt vackert jag ser här i Laos. Och bilderna man försöker ta är inte i närheten av hur det är i verkligheten. Älskar när man kör igenom små byar med massa barn som springer omkring. Och det bästa av allt, det är grisar ÖVERALLT, och jag blir lika pirrigt glad varje gång jag ser dom lufsa omkring där i vägkanten, kultingarna är så fruktansvärt söta så jag smälter inombords! Så fascinerande att se hur folk lever mitt ute i ingenstans när man kör på dessa vägar. Barnen går flera kilometer för att ta sig till skolan, det är alltid folk längs med vägen som är på väg nånstans, bärandes på något tungt på ryggen. Folk här arbetar verkligen hårt på ett helt annat sätt. Och man inser att dom behöver inte riktigt mängder med pengar för att överleva, för dom har sina odlingar, och sina djur så dom kan laga mat varje dag. Livet verkar så enkelt på ett sätt. Men samtidigt har dom kanske inte något annat val än att leva just såhär hela sitt liv. Så mycket tankar som snurrar i skallen när man kör i flera timmar på sin motorcykel och man ser allt som händer runt omkring. Och jag inser mer och mer hur jag verkligen skulle vilja leva mer såhär, än lyxigt i Sverige eller nåt annat rikt land.

Men tillbaka till äventyrstrippen i djungeln.

Första dagen vandrade vi runt i djungeln i några timmar, och våra guider, som för övrigt var helt fantastiska och superhärliga, berättade för oss om olika växter man kunde använda till massa saker, till exempel, en växt som var bra mot tandvärk, man kokar växten och lägger den över tanden som värker, så ska det gå över. Tyvärr hade ingen tandvärk så vi kunde se om det verkligen funkar, haha Men intressant att lära sig om hur mycket saker i naturen man kan använda, vi använde bambu och bladen från banan-träd till ALLT. Dom tillverkade muggar och tallrikar av bambu. Vi tillagade maten i bambu, själva stammen från trädet är ju ihåligt, så vi gjorde upp en brasa, och använda bambustammen som en gryta, så vi la all mat i den, och sen satte den i brasan för att koka. Och maten var helt obeskrivligt delicious! Byggde vårt skydd för natten av bambu, surrade ihop alltinget med tunna strå ifrån bambuträden och använde löven från bananträdet som liggunderlag. Och varje gång vi hade en måltid så användes det som underlägg på bordet, för att smidigt kunna lägga upp all mat direkt därpå, och sen efteråt bara kunna kasta iväg bladen i naturen. Älskade verkligen varje liten sekund av denna tripp, och har verkligen insett hur mycket jag älskar att vara ute i naturen. Så mer sånna här tripper kommer helt klart bli av framöver.

Nästa dag bestod endast av att paddla kajak, något som dom sa i vanliga fall brukar ta runt 4-5 h, men för oss tog det typ 8 timmar. Dels för att vi var en stor grupp på tio personer, så allting tar ju såklart längre tid, och också för att det är torrperiod nu, så det var inte så mycket vatten i floden. Så man fastnade hela tiden bland stenar och behövde hoppa ur och försöka ta sig loss och fortsätta. Så jag kan säga att man var rätt slut i kroppen efter att ha kämpat sig fram i åtta timmar. Men helt klart värt att ha ont i kroppen av en sån anledning.

Så fem av fem toasters för denna tripp, ser redan fram emot när jag kan göra nåt sånt här igen, och nästa gång ska jag nog försöka göra en 4-dagarstripp istället!

För mycket text och för många bilder, men så får det bli när man gör amazing saker!

15 Februari - On the road

På väg till Luang Namtha, overkligt vackert!!