13 April - Waterfestival, Nyår i Myanmar

Myanmar firar Nyår samtidigt som Thailand, Laos och Kambodja (och såklart säkert fler länder som jag inte har koll på, men eftersom jag precis besökt dessa länder så har jag bara koll på dom) och dom alla har denna grejen med att ha en stor vattenfestival i några dagar. Vilket är en betydelse av att man tvättar bort allt det gamla, för att bli ren inför ett nytt år. Ganska så säker på att dom firar det annorlunda om man kommer till en mindre stad eller helt klart om man firar i en liten by. Men vi var då i en storstad, så kan bara berätta hur dom firar det där. 

Vi hade hört att det skulle kastas vatten överallt på gatorna, men inte trodde vi att det skulle bli såhär. På riktigt, ÖVERALLT stod folk och kastade vatten på dig, barn som vuxna, och alla tyckte ju såklart det var extra härligt och kul att kasta vatten på oss som var turister. Folk stod på flaket på bilar och åkte runt och kastade vatten på allt dom såg, och det var som “stationer” runt om i staden där bilarna åkte förbi och folk kastade vatten på dom. Ni vet lite som när man tar studenten och man står på flaket på en lastbil och kör runt, runt och skriker och härjar, lite så, fast nu med mängder av vatten överallt. Det tog oss inte ens två sekunder efter att vi lämnat vårt hostel innan vi var blöta, då det stod folk precis utanför vår dörr och bara väntade på oss att komma ut så dom kunde kasta vatten på oss. och runt om på gatorna gick folk runt med vattengevär.

 

På lite olika ställen runt om i staden var det scener där artister uppträdde, så vi gick dit och dansade och härjade loss i publiken, och runt omkring hade dom som stora vattenkanoner där dom sprutade ut vatten över hela publiken. Kände mig som en kändis där i publiken för alla drog i oss och ville dansa med oss (för att vi var turister såklart) så till slut blev det lite för mycket då vi inte ens kunde dansa som vi ville utan att folk tvingade oss att dansa med dom och drog i oss. Så om du vill känna dig som en kändis, åk till Myanmar, där alla behandlar dig som en kung och är supertrevliga, ler och tycker att du är det häftigaste i världen och känner sig hedrade när du vinkar till dom och säger hej.

 

Jag gillade verkligen det här med vattenfestivalen, sjukt härlig grej när en hel stad fylls med så mycket glädje och skratt. Vill dock inte ens veta hur mycket vatten dom slösar under dessa dagar, men det är helt klart en heeeeeel deeeeel!

Vi hade två dagar i Yangon under vattenfestivalen, på kvällen den andra dagen var vårt flyg. Så man var ju lagom nervös för att ta sin väska och gå ut för att hitta en taxi till flygplatsen, då man visste att dom stod utanför hostlet redo att kasta vatten på oss. Som tur var så var folk förstående när dom såg att vi hade våra väskor på oss, hade klubbat ner den snubben som hade kastat vatten på min väska och förstört min dator, hahaha Var redan arg över att jag dagen innan förlorade min GoPro. Vet inte hur eller när, men hade den under dagen när vi gick omkring på gatorna och blev attackerade, så ville filma detta. När jag sen kom tillbaka till hostlet upptäckte jag att jag inte hade den i väskan. Så vet inte om jag typ tappade den på gatan när jag försökte lägga tillbaka den i väskan, eller om någon stoppade ner handen i min väska och tog den. Hur eller hur så blev jag av med den, och det gjorde mig riktigt arg när jag visste att jag nu skulle till Filippinerna där jag har tänkt dyka en del och verkligen vill ha min GoPro..

Men utöver den tråkiga detaljen så hade vi två riktigt härliga sista dagar i Myanmar!

Kommentera inlägget här :