17 November - Kelimutu och farväl av grabbarna

Så var det dags att lämna det vackra hotellet och bege oss mot nästa destination, Moni. På vägen skulle vi besöka ännu en traditionell by, men vi sa till chauffören att vi faktiskt inte vill se den. Så vi stannade vid en strand som kallas Blue Stone Beach, som då alltså består av blåa stenar. Men vår chaufför måste haft dålig koll på vart bästa platsen för denna stranden va, för där vi stannade var det knappt några stenar på stranden, utan dom hade folk plockat upp och lagt i stora högar längs med vägen. För tydligen säljs dessa stenar till Japan för att det är nåt fint dom använder i sina badrum.

 

Vi anlände till Moni under eftermiddagen och svirade om till badkläder direkt, för vi hade hör att det skulle finnas ett vattenfall i närheten som vi traskade till. Riktigt mysigt ställe, och denna gången kunde vi simma in bakom vattenfallet och bada mitt i själva fallet. Vi blev som små barn och lekte och höll på.
Vi gick och åt middag och kröp ner tidigt, för kl.03 skulle vår chaufför köra oss till vulkanen Kelimutu för att se soluppgången och de tre sjöarna i olika färger.

 

Så ja, vi klev upp lite innan 03 och så gav vi oss iväg. Vulkanen ligger i en Nationalpark, och det är inte någon bergsbestigning att ta sig till toppen, utan det är trappor hela vägen upp. Sjöarna är riktigt häftiga, färgen på dom gör att dom knappt ser verkliga ut. När vi var där som va alla sjöarna olika färger av blå. Men dom ändrar färg ibland och kan bli röda och svarta också. Försökte läsa på skyltarna vad det är som gör att färgen ändras, men ja, jag är ju inte den bästa på att läsa och förstå, och ännu sämre på att komma ihåg saker. Har insett det senaste att jag har nog något slags minnesproblem det det gäller vissa saker.
Soluppgången var riktigt vacker, som alltid, så vi satt där en lång stund och bara tog in utsikten tillsammans.

 

Av nån anledning blev jag förälskad och nyfiken på den lilla byn Moni och vad man kunde utforska runt omkring. Så när Rick & Jochum va tvungna att åka vidare efter vulkanen för att ta sig till sitt flyg hem, så bestämde jag mig för att stanna någon dag extra och ta reda på vad Moni hade att erbjuda. Så det blev dags att ta farväl av mina härliga grabbar efter en otroligt rolig vecka tillsammans! Så glad att jag hängde på dom på denna trippen och fick se den vackra ön Flores!

 

 

Kommentera inlägget här :