1 Mars - Utforskar området

Så, jag hade ett beslut att fatta om hur jag skulle göra framöver, stanna i Laos eller åka till Thailand. Och denna dagen så bestämde jag mig för att jag ska ta mig till huvudstaden, förlänga mitt visum med två veckor och köra hela vägen ner till södra Laos, problemet nu var bara att hitta nytt folk att köra med, då en av grabbarna lämnade oss i Luang Prabang och åkte till Thailand, och den andra killen lämnade mig i Vang Vieng och flög hem. Så jag var ensam, och ville inte riktigt köra själv, des för att det är trist att köra själv, och dels för att det känns lite riskabelt att vara själv ifall något skulle hända, och man är helt ensam mitt ute i ingenstans. Men jag höll tummarna för att jag skulle hitta en ny resekompis.

 

Efter luftballongflygningen käkade jag frukost på hostlet, och sen tog jag min motorcykel för att köra omkring och se vad som fanns runt omkring staden. Det var lite av en besvikelse för min del, visst det var häftigt med alla berg omkring vägen, men ja, jag har sett det i Vietnam och när jag körde dit, och allt var så torrt och färglöst, så det var sån skillnad från hur det var i norr där allt var otroligt grönt överallt. Så jag kan förstå folk som inte sett detta slags landskap förut att det måste va häftigt, men jag började jämföra allt med de otroliga bergen uppe i norr, och ingenting omkring här kunde bli som det. Men jag körde till ett ställe som kallades Blue Lagoon, som inte alls var som jag förväntade mig, vattnet var inte så blått som jag hade trott, och det var mer av en flod än som en “pool”, och det kryllade av högljudda koreaner. Så jag va inte alls sugen på att ta mig ett dopp där. Istället tog jag mig till grottan i samma område, och blev riktigt positivt överraskad, den var otroligt djup och stor och längst in var den så annorlunda mot alla andra grottor jag besökt, så jag var lycklig som ett litet barn igen när jag traskade omkring där.

 

Körde sen till en utsiktsplats och svettades som tusan av att ta mig upp för berget, även om det bara vatt 350 m, enligt vad det stod på skyltarna, men jag har lärt mig att här i Asien så vet dom inte riktigt vad avstånd och tid betyder eller hur man beräknar det, haha På toppen började jag snacka med tre grabbar, två från Tyskland och en från Schweiz och vi satt där en bra stund och pratade och klättrade sen ner tillsammans och tog våra bikes för att fortsätta utforska området. Vi hittade ett vattenfall där vi tog oss ett dopp, och sen försökte vi hitta ännu en utsiktsplats för att se solnedgången, för enligt kartan så skulle det va en i närheten av vattenfallet. Så vi körde omkring och letade och stannade och traskade omkring för att försöka hitta den, men den existerade inte och vi missade solnedgången. Sa till killen från Schweiz (Tim) att han borde köpa sig en motorcykel och köra ner till södra Laos med mig, och jag såg på han ansikte direkt att han var riktigt sugen på det. Så nu skulle jag bara försöka övertyga honom helt och försöka hitta en motorcykel till honom.

 

 

Kommentera inlägget här :