27 Februari - Vang Vieng

Nästa stopp var Vang Vieng, och det tog oss två dagar att ta oss dit, för vi lämnade Luang Prabang lite för sent, och det var så vacker väg så man ville stanna och ta bilder lite här och där. Hittade ett Guesthouse ute i ingenstans som serverade den absolut godaste nudelsoppan jag haft under hela min vistelse i Asien! Den såg kanske ut som alla andra, men den smakade så mycket utan att jag behövde slänga i chilisås och soja och färska kryddor, och det pocherade ägget var perfekt, så man kunde röra runt äggulan så allt blev utsökt! Älskar hur man alltid får en tallrik med färska kryddor och lite sallad att smaksätta sin soppa själv med. Men när jag ber om att få ägg i soppan istället för kött så är de alltid olika tillagade, lite fööööör översett ägg, kokta hela ägg, eller då min favorit pocherat ägg där äggulan är alldeles rinnig. Maten i Laos har verkligen varit över förväntan, för hade bara hört att det inte var nåt speciellt, utan att dom typ har samma mat som Vietnam och Thailand, men måste säga att jag har ätit den absolut godaste maten hittills i Laos. Men sen var det också skillnad på maten uppe i norra delarna, mer lokal mat, och i Luang Prabang och Vang Vieng var det mer turistigt och halvdan mat, maten dom sålde i stånd på gatorna var mest baguetter med nån slags fyllning, hamburgare, pannkakor och frukt-smoothies. Så förstår varför folk inte gillar maten i Laos om dom bara befinner sig i dessa delar. Mycket mat-snack, men det är verkligen en stor del av resandet att testa all mat i länderna man besöker!

 

När jag anlände till Vang Vieng var jag mest trött, hungrig och på dåligt humör. Så jag traskade runt i staden för att se vad den hade att erbjuda och om det va nåt kul att se. Blev otroligt besviken, för det var verkligen en riktig skit-stad, bara ful och inget vackert alls. Men bästa grejen nånsin är att det finns en hel del restauranger där dom visar TV-serien Friends på stora TV-skärmar. Så jag gled in på en av dessa, beställde in en pizza och satt där i några timmar och låtsades att jag var på en bättre plats än denna staden.

 

Anledningen till att dom flesta åker till Vang Vieng är för att naturen runt omkring ska vara vacker, så det var nästa dags äventyr att utforska. Och huvudanledningen är att folk vill göra “tubing”, vet inte ens hur jag ska översätta det. Man sitter i en gummi-ring, glider ner längs med floden och stannar till på några olika barer. Något jag först tyckte lät kul att glida runt på floden, tills folk förklarade för mig att då sitter knappt i ringen mer än kanske fem minuter, sen spenderar du fem timmar i de olika barerna. Så där tappade jag mitt intresse, och ville inte alls testa på det, trots att alla sa att det var sååååå otroligt kul och att jag mååååååste göra det. Jag kände mest att, näääeee, jag tror inte att jag måste göra det faktiskt, så jag skippade det. Och istället spenderade jag en fet hög med pengar på nåt jag verkligen velat göra länge, vilket jag ska berätta i nästa inlägg!

Kommentera inlägget här :